måndag, mars 16

Årets första cykeltur!


Nu när det har börjat töa här i Luleå kände jag att jag ville väcka cykeln ur dess vinterdvala.

Gjorde mig i ordning för dagen och gick ut för att låsa upp förrådet där cykeln stod förvarad. Varför ska alla förråd vara så svåra att på upp? Det räcker visst inte med en nyckel utan man måste även ha en stor kroppshydda för att kunna öppna dörren. Var tvungen att liksom kasta mig mot dörren samtidigt som jag vred om nyckeln. Efter ett tag fick jagriktigt hur däckpumps-anordningen ser ut vilket gjorde att jag stod där och såg ut som ett fån.  Efter att ha rådfrågat Linus på telefon var jag på väg att ur skåpet lyfta fram den "stora svarta grejen", som jag så bra beskrivit för Linus som den möjliga pumpen vilket han också påstod var den rätta pumpen. Fick dock en känsla av att det möjligtvis inte var rätt så jag tog mod till mig och gick in och frågade personalen. "Det är den långa slangen som ligger löst inne i skåpet" fick jag till svar. Hoppsan, där kunde det ha gått illa. Skulle bara pumpa däcken men så sprängde jag hela OK...

Nåväl, gick ut och tog fram slangen och fyllde framdäcket. När sedan bakdäcket skulle få sin dos började slangen leva loppan. Den lät högt och konstigt samt sprutade ut luft även fast jag inte gjorde något. En hyvens man såg mig dock och sa att jag skulle slå munstycket hårt mot skåpet och att den då skulle fixa sig vilket den lyckligtvis gjorde. Skyndade mig att fylla på bakdäcket och cyklade sedan därifrån med betydligt lättare trampsteg. 

Men än är inte är denna cykeltur över, nej nej. På vägen i mot stan var det ett stort glapp i asfalten vilket inte brukar vara ett så stort problem men när man cyklar med världens fart (kan inte cykla lugnt) så blir det däremot det. De höga kanterna gjorde att jag nästan höll på att ramla av cykeln och det gjorde att cykelkorgen med innehåll flög ut på vägen. Eller bilvägen rättare sagt. Som tur var låg busskuren precis där så grejerna hamnade på bussinfarten men i alla fall. Måste sätta fast korgen ordentligt för detta har hänt ett antal gånger. 

Efter detta så fortsatte turen mot målet som för denna gång var city. Hann där även med att möta tre barnvagnar som gick parallellt med varandra vilket gjorde att hela vägen togs upp av dessa mammor som alltid verkar prompt tro att de äger vägen. Detta ledde till att jag var tvungen att nästan cykla upp i en snödriva. Hatar mammor med barnvagnar! Promenera bort era gravidkilon någon annanstans!

Detta var nog allt gällande årets cykelpremiär. Inte den bästa starten men det är bara att lägga bakom sig, nu kan jag ju i alla fall skryta om att jag vet hur man tämjer en vild cykelpumpslang...






1 kommentar:

Anonym sa...

Oj de verkar tufft med cykelpremiär :P Verkar ha försvunnit en del av texten, lite svårförstått ;) men bra jobbat med pumpen! Kram